Konijn

Dierenarts Sören Decraene

ZIEKTES WAARTEGEN UW KONIJN GEVACCINEERD KAN WORDEN

Voor konijntjes is er sinds kort een nieuw vaccin op de markt dat bescherming biedt tegen de 2 gevaarlijkste virale aandoeningen bij konijnen: RHD/VHS en myxomatose.

RHD/VHS

Het Viraal Hemorhagisch syndroom wordt veroorzaakt door een virus.

Dit virus verspreidt zich oa via ontlasting en besmette materialen of insecten en ongedierte.

Symptomen van de ziekte zijn meestal acuut:

plotse sterfte soms voorafgegaan door een korte episode van koorts en depressie.

Sommige konijntjes hebben bloederig schuim op de mond en de neus, vandaar de naam van de ziekte.

Behandeling is niet mogelijk, preventie wel door vaccinatie.

Dit kan reeds vanaf 5 weken toegediend worden en biedt bescherming voor iets langer dan een jaar.

Ondertussen werken wij ook met de RHD-2-vaccinatie, de nieuwe stam die recent ook rondgaat bij konijntjes.

Myxomatose

Dit virus spreidt zich voornamelijk via stekende insecten (vlooien, muggen,...) of via direct contact.

Symptomen komen voornamelijk  bij jongere konijntjes voor:

ontwikkeling van bobbels (zogenaamde myxomen) voornamelijk ter hoogte van ogen, snuit, oren en anaalstreek.

Vaak gaat de ziekte ook gepaard met sterfte of is het konijntje zo ziek dat het geëuthanaseerd moet worden.

Behandeling is moeilijk, beter voorkomen!

Dit kan door er voor te zorgen dat stekende insecten niet in de buurt van het konijntje kunnen komen of beter nog te laten vaccineren.