Konijnen

KONIJNEN

Voeding

Konijntjes zijn strikt herbivoor, dat wil zeggen dat zij enkel plantaardig voedsel eten.

Bovendien zijn konijntjes zogehete dikkedarmverteerders.

Dat wil zeggen dat de moeilijk verteerdbare vezels van planten eerst goed gekauwd worden in de mond en erna in de dikke darm door bacteriën verteerd worden.

Het is dus zowel voor de spijsvertering als voor de slijtage van de tandjes die heel hun leven doorgroeien van belang voldoende vezels te geven aan konijntjes.

De meest correcte manier om een konijntje te voeden is:

- veel hooi

- verse groenten en fruit

- aanvullend een klein beetje korrels van goede kwaliteit.

Als korrel geef je best een voeding die bestaat om uit 1 soort brokjes omdat je anders selectief eetgedrag creëert.

Het konijntje zal dan enkel de korreltjes etren die het graag eet, deze bevatten jammer genoeg meestal de minste voedingsstoffen. Als de voeding uit 1 soort korrel bestaat kan dit niet gebeuren.

Voorbeelden van dergelijke voeding zijn de selective reeks uit het Supreme Science gamma.

Huisvesting

Een goed hok bevat 2 compartimenten, een om te rusten en een ander om overdag in te spelen.

Het hok moet hoog genoeg zijn zodat het konijntje rechtop kan staan en ongeveer 4 tot 5 keer de lengte van het konijntje lang zijn.

Zorg dat er geen direct zonlicht aan kan in de zomer, konijntjes kunnen heel slecht tegen warmte.

In de winter moeten tocht en regen uit het hok gehouden worden.

Maak zeker in de zomer het hok regelmatig schoon,

zoniet kunnen er vliegen eitjes in leggen en de larven kunnen het konijntje aanvallen.

Enkele ziektes

* doorgroeiende tanden

Bij konijntjes groeien zowel de snijtanden en kiezen continu door.

Als er onvoldoende slijtage is van de tandjes kan dit voor een verlenging van de tanden zorgen, ook wel olifantstanden genoemd.

Hierdoor kan het konijntje minder eten en zal het vermageren.

Daarnaast kan dit ook aanleiding geven tot het ontstaan van kaakabcessen.

Konijntje met abces boven oog tgv doorgroeiende kiezen.

Vroeger werden deze tanden vaak gewoon afgeknipt maar dit kan de tand doen scheuren waardoor het konijntje infecties krijgt in de tandholte.

Het is beter de tandjes te verwijderen onder anesthesie, konijntjes passen zich perfect aan deze situatie aan als ze kleine stukjes groenten gevoederd worden, ze leren dit met hun lippen op te nemen in plaats van met de snijtanden.

* vachtmijt

Als je konijntje kale plekjes heeft met schilfertjes kan dit veroorzaakt worden door vachtmijt.

Na algemene controle wordt er onder de microscoop op zoek gegaan naar de mijt.

Vachtmijt en eitjes ervan onder de microscoop.

* Uteriene adenocarcinoma

Dit is een moeilijke naam voor een tumor van de baarmoeder.

Deze tumor is de meest voorkomende tumor bij vrouwelijke konijntjes ouder dan 4 jaar.

Indien deze vroegtijdig wordt vastgesteld kan de baarmoeder weggenomen worden,

maar het risico dat de tumor ondertussen elders in het lichaam uitgezaaid is is groot.

Deze tumor is de hoofdreden om jonge konijntjes te laten steriliseren indien er niet mee gekweekt wordt.

* RHD/VHS

Het Viraal Hemorhagisch syndroom wordt veroorzaakt door een virus.

Dit virus verspreidt zich oa via ontlasting en besmette materialen of insecten en ongedierte.

Symptomen van de ziekte zijn meestal acuut:

plotse sterfte soms voorafgegaan door een korte episode van koorts en depressie.

Sommige konijntjes hebben bloederig schuim op de mond en de neus, vandaar de naam van de ziekte.

Behandeling is niet mogelijk, preventie wel door vaccinatie.

Dit kan reeds vanaf 5 weken toegediend worden en biedt bescherming voor iets langer dan een jaar.

* Myxomatose

Dit virus spreidt zich voornamelijk via stekende insecten (vlooien, muggen,...) of via direct contact.

Symptomen komen voornamelijk bij jongere konijntjes voor:

ontwikkeling van bobbels (zogenaamde myxomen) voornamelijk ter hoogte van ogen, snuit, oren en anaalstreek.

Vaak gaat de ziekte ook gepaard met sterfte of is het konijntje zo ziek dat het geëuthanaseerd moet worden.

Behandeling is moeilijk, beter voorkomen!

Dit kan door er voor te zorgen dat stekende insecten niet in de buurt van het konijntje kunnen komen of beter nog te laten vaccineren, dit kan in 1 vaccin samen met RHD/VHS, ook vanaf 5 weken en de bescherming duurt ook ongeveer een jaar.